Politica pe stadioane – ultima parte –

Citiţi partea 1 şi partea 2

O altă scenă ultra’ puternic politizată este cea spaniolă. Dintre grupurile cu tendinÅ£e de dreapta, cel dintâi a fost “Brigadas Blanquiazulâ€? de la Espanyol Barcelona, care aduna în rândurile sale, în anii ’80, numeroşi skinheads de extremă dreapta. Ei au fost şi primii care au introdus pe stadioanele spaniole steagurile cu simboluri politice. Alte grupuri care au îmbrăţişat aceeaşi ideologie politică sunt “Ultras Surâ€? (care erau, de altfel, legaÅ£i de “Brigadasâ€? de o legătură de prietenie bazată atât pe apropierea politică cât şi pe ura comună pe FC Barcelona), “Frente Atleticoâ€?, „Ligallo Fondo Norteâ€? (Zaragoza), „Supporters Gol Surâ€? (Betis), „Yomusâ€? (Valencia) ş.a.
SituaÅ£ia este complicată prin existenÅ£a unor grupuri al căror principal Å£el politic este obÅ£inerea independenÅ£ei pentru regiunea lor. Printre grupurile “separatisteâ€? se numără Indar Gorri (Osasuna), Pena Mujika (Real Sociedad), Henri Norte (Bilbao) – toate 3 grupări provin din Å¢ara bascilor iar în trecut este cunoscut că mulÅ£i dintre membrii lor făceau parte din “Jarrai-Haikaâ€?(aripa tânără a grupării teroriste ETA), Riazor Blues(Deportivo La Coruna) din regiunea Galicia. Dacă în marea lor majoritate grupările separatiste se încadrează în zona extremei stângi, excepÅ£ia este constituită de Boixos Nois de la FC Barcelona (care s-au transformat în ultimii ani aproape total dintr-un grup ultra’ într-unul huliganic, majoritatea membrilor fiind la ora actuală skinheads de dreapta cu convingeri naÅ£ionaliste catalane). Orientarea politică nu-i împiedică însă să întreÅ£ină relaÅ£ii bune cu bascii pe criteriul antipatiei faţă de statul spaniol. La capitolul grupuri de stânga mai poate fi trecut şi Biris Norte (Sevilla).
În ceea ce priveşte simbolurile, până la jumătatea anilor ’80, cruci celtice şi zvastici puteau fi adesea văzute în peluzele de dreapta.Ulterior, decăderea fenomenului în ansamblu său şi mai ales ofensiva poliÅ£iei împotriva grupurilor rasiste (Ultras Sur au fost printre cei mai afectaÅ£i) au dus la dispariÅ£ia aproape totală a simbolurilor de dreapta din peluze. De partea cealaltă, pe lângă simbolurile obişnuite ale stângii, un loc deosebit îl ocupă, în peluzele “separatisteâ€?, steagurile “naÅ£ionaleâ€? ale respectivelor regiuni.
În ceea ce priveşte situaţia din Franţa, aici, majoritatea grupurilor nu au tendinţe politice. Totuşi, în general, parizienii de la Boulogne Boys sunt consideraţi a fi de dreapta (cu mulţi skinheads în rândul lor) în timp ce la Marsilia par să domine tendinţele de stânga – evidente mai ales în cazul grupului South Winners. Totuşi, situaţia nu poate fi generalizată: dacă înfrăţirea marseilezilor cu Livorno ar putea părea cu siguranţă că vine să confirme ipoteza, atunci aceasta e dată peste cap de o altă înfrăţire: cea cu Arka Gdynia din Polonia. Tendinţe separatiste se întâlnesc mai ales la fanii lui Ajaccio şi Bastia.

În Germania, legislaÅ£ia este extrem de drastică în a interzice expunerea simbolurilor politice de natură extremistă. mai mult decât atât, mare parte a grupurilor nu au nici o opÅ£iune politică. Chiar şi aşa există o delimitare a scenei ultras din punctul de vedere al politicii. Printre cei mai cunoscuÅ£i exponenÅ£i ai dreptei sunt Saalefront (Halle), Inferno (Lokomotiv Leipzig), suporterii lui Dinamo Berlin şi ai lui Hamburg. În partea opusă, cei mai cunoscuÅ£i “roşiiâ€? sunt: Ultra’ St. Pauli dar şi Diabos (Chemie Leipzig), Filmstadt Inferno(Babelsberg) dar şi alÅ£ii.
Există la nivel continental şi ţări în care “fenomenulâ€? este practic “apoliticâ€?: Suedia, Norvegia, ElveÅ£ia şi Portugalia.
Polonia, Cehia, Rusia, Belarus şi Bulgaria sunt ţările excomuniste în care modelul “skin headâ€? a prins cel mai bine, iar extrema dreaptă domină copios scenele naÅ£ionale. Nu vom mai intra în detaliu deoarece tuturor acestor ţări le corespund afirmaÅ£iile referitoare la Polonia, apărute în primul număr al acestei reviste.
Vecinii noştri sârbi sunt naÅ£ionalişti prin excelenţă însă este vorba de un naÅ£ionalism de sorginte “autohtonăâ€? şi nu de unul importat aşa că simbolurile politice lipsesc aproape cu desăvârşire (cel mai des folosit simbol naÅ£ionalist este steagul Serbiei).
Situaţia e un pic diferită în Croaţia unde atât Torcida cât şi Bad Boys Blue folosesc destul de des cruci celtice şi zvastici, inclusiv la meciurile echipei naţionale.
Şi “amiciiâ€? maghiari au o predilecÅ£ie spre extrema dreaptă, Ungaria fiind cel mai probabil, alături de Polonia, Å£ara în care sunt expuse cel mai des cruci celtice dar şi steaguri ale Ungariei, steme şi hărÅ£i ale Ungariei mari… Interesant din punct de vedere al naÅ£ionalismului maghiar mi se pare “alianÅ£aâ€?dintre Green Monsters (Ferencvaros), Ultra’ Viola Bulldogs (Ujpest), Nuova Guardia (Kispest) dar şi alte grupări mai mici. Toate au încheiat un pact de neagresiune pentru ca naÅ£ionala Ungariei să se poată bucura de o susÅ£inere compactă şi puternică.
În Grecia marea majoritate a brigăzilor nu sunt în nici un fel implicate politic, excepÅ£ia de la regulă fiind Original 21 (AEK Atena), grup format în majoritate de anarhişti “anti naziâ€?. De partea cealaltă: Gate 7(Olimpiakos) care are printre membrii săi mulÅ£i nazişti (naÅ£ionalişti), dar şi brigada naÅ£ionalistă Parfurh Falllaga (tot de la Olimpiakos). Totuşi cei mai cunoscuÅ£i extremişti de dreapta eleni sunt cei de la “Panthersâ€? Panionios.
Nici în România simbolurile politice –aparÅ£inând în marea lor majoritate extremei drepte- nu au lipsit de-a lungul anilor. Unul dintre cele mai vechi pe care mi le amintesc e zvastica stilizată adoptată ca simbol de CVUCS. În ceea ce priveşte celtica, ea a fost folosită o lungă perioadă de timp aproape exclusiv de peluza dinamovistă (pe vremea aceea, erau, cred, puÅ£ini cei care-i cunoşteau originea politică, aşa că era considerată a fi un simbol de grup- dacă nu mă înşel, a apărut pentru prima dată pe un steag de gard Front Å£inând loc literei O, iar ceva mai târziu pe un “Ultras Teiâ€?. Ar mai fi de menÅ£ionat coregrafia pe 2 beÅ£e din Ghencea, când printre numeroasele cruci celtice s-au strecurat şi câteva zvastici. Mai târziu, crucea celtică a apărut pe steagul “Gruppo Ferentariâ€? iar ulterior, odată cu receptarea ei ca simbol politic al extremei dreapta, avea să-şi facă apariÅ£ia în numeroase peluze: Steaua, ConstanÅ£a, Craiova… Cruci de fier se regăseau pe steagul “Commandos Zebrasâ€? Cluj şi pe “Sopra tutti siamo noiâ€? de la Dinamo dar şi pe steaguri mari de băţ la ConstanÅ£a, Timişoara, Cluj, Steaua… Simbolurile politice s-au regăsit şi pe materiale. Îmi vin în minte, pe lângă fularele vechi cu CVUCS, un “Dinamo patria noastrăâ€? cu celtice la capete, o eşarfă “Dogs Empireâ€?- la fel, un fular “Armataâ€? cu zvastică rotundă la mijloc, un “Ultra’ CAGâ€? cu celtică la mijloc şi cred că ar mai fi… În ceea ce priveşte denumirile de inspiraÅ£ie politică: un “Zone Naziâ€?şi un “Skinsâ€? – ambele la Steaua, “Frontâ€?-ul mai devreme, un “Skinheadsâ€? la Rapid… şi cam atât. Trebuie menÅ£ionate şi scandările sau mesajele ironice cu tentă rasist/xenofobă dar şi cele “anticomunisteâ€? schimbate în special de grupările bucureştene. De partea cealaltă, doar câteva simboluri de stânga: câteva “secere şi ciocaneâ€? la Timişoara, un Che Guevara la Craiova…
Deşi pentru un observator extern scena ultra’ din România ar putea părea destul de politizată, opinia mea personală este că peluzele noastre nu au, în ansamblu lor, o coloratură politică, ceea ce nu exclude existenÅ£a unor “nucleeâ€? cu convingeri politice puternice.
Nu mi-am propus să trag concluzii referitoare la oportunitatea amestecul politicii şi fotbalului în peluze, acest lucru rămâne să fie făcut de fiecare în parte, însă Å£in să închei acest articol cu vorbele inspirate ale unui ultras venezian: O singură faptă înseamnă mai mult decât 1 000 de simboluri (“Una sola azione vale piu di mille simbolliâ€?)

Articol scris de Dave pentru nr.3/2004 din revista RomanianUltras

Advertisements

Tags: , , , , , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: