Istoric ilustrat al fenomenului ultras în Italia

Articol datând din 2002 – tradus de Cristi Nefiru de pe siteul Progetto Ultra’ pentru Romanian Ultras

La sfârsitul anilor ’70, odatã cu rãspândirea notiunii de “ultras”, peisajul ultras se transformã radical. În interiorul arenelor sportive vor pãtrunde noi instrumente si modalitãti de încurajare, mai putin cunoscute pentru acea perioadã.

Primele grupuri de ultrasi italieni, spre deosebire de ceilalti suporteri, asistau în picioare la meciurile la care participau si îsi sustineau echipa permanent, pe durata celor 90 de minute, prin puternice scandãri si ritmate “bãtãi din palme” dar si prin folosirea tobelor.firenze 1975 ultras

Firenze 1975

batai din palme pisa 1988
Pisa 88/89

Erau utilizate frecvent steaguri si bannere iar atunci când era cazul, erau gata sã apeleze la comportamente violente împotriva ultrasilor adversi.firenze steaguri bannere fumigene

Firenze 76/77

Din punct de vedere vizual, peluzele vor suferi o evidentã schimbare, devenind scenele de desfãsurare ale unor spectacole inovative, care cu timpul au rivalizat cu cele sportive. Astfel, este inauguratã “stagiunea coregrafiilor”.
Coregrafiile în stil ultras, întâlnite în anii ’70, au drept origine anumite traditii regional-populare italiene.
Spre exemplu, locuitorii orasului Napoli erau faimosi si prin faptul cã obisnuiau sã-si manifeste bucuria, cu ocazia sarbãtorilor de iarnã, prin folosirea unor puternice petarde artizanale, creând în acest mod o atmosferã incendiarã, periculoasã uneori. Acest obicei “pirotehnic” a fost extins, treptat, prin introducerea unor astfel de materiale în stadioane, alãturi de fumigenele de diferite culori, cu intentia de a saluta intrarea în teren a echipei favorite.

atalanta 1979 ultrasAtalanta ’79

Un alt obicei adoptat de ultrasi, ceva mai ciudat însã, este acela al “exorcizãrii” fricii de a pierde, prin intermediul imaginilor ce reprezentau moartea echipei rivale, a crucilor de lemn dar si a “cosciugelor” acoperite de steagurile adversarilor.

sampdoria 1979 ultras cruci funebruSampdoria ’79

Totodatã, lemnul era adesea utilizat pentru construirea mesajelor colorate de mãrimi uriase, atât pentru demonstrarea atasamentului fatã de echipã cât si pentru transmiterea unor injurii la adresa ultrasilor “inamici”.

lazio 78 79 ultras vinci
Lazio ’78-’79

Ca sursã de inspiratie s-a folosit si modelul englez, cunoscut prin faptul cã suporterii obisnuiau sã-si ridice fularele, la unison, creând astfel efectul vizual al valurilor mãrii. Acest stil aparte, lansat de britanici, dar care, cu timpul, a devenit o componentã importantã a temelor coregrafice, va ajunge sã caracterizeze însusi “fenomenul ultras”.

bologna la cesena ultras
Bologna la Cesena ’84-’85

Pentru a face fatã valului de incidente grave (culminat cu uciderea suporterului lazial, Vincenzo Paparelli), de la sfârsitul anilor ’70, fortele de ordine vor interzice ultrasilor sã mai pãtrundã în incinta stadioanelor cu diverse obiecte contondente si explozive. Chiar dacã aceste reguli nu au fost respectate în totalitate, ele se vor constitui într-un impediment în realizarea spectacolelor iar pentru îmbunãtãtirea acestora, ultrasii au fost nevoiti sã aducã unele “inovatii” în domeniu…

În aceastã perioadã si pânã la a doua jumãtate a anilor ’80, miscarea ultras se extinde si în categoriile inferioare, încât fiecare echipã (din Serie A pânã în Serie C/2) avea una sau mai multe factiuni organizate de suporteri.
Rivalitatea si spiritul de competitie între galerii erau exprimate, mai ales, prin originalitatea coregrafiilor realizate iar capacitatea producerii unui spectacol elaborat, de mare impact si pe o scarã largã, avea rolul de a oferi o oarecare dozã de fortã si, în acelasi timp, motiv de mândrie.

Nu întâmplãtor, coregrafiile cele mai spectaculoase pot fi vãzute, îndeosebi, la partidele importante catalogate ca fiind “derby”-uri.

derby ultras
Soare lazial in derby 1984-1985

Aceste scenografii, care, în conceptia ultrasilor, reprezintã punctele de atractie ale acestor evenimente si care, în mod normal, nu ar trebui sã lipseascã vreodatã, sunt costisitoare si necesitã, deseori, implicarea unui timp îndelungat de lucru.

Pentru a reusi sã suporte aceste dificultãti inerente, ultrasii apeleazã la autoproducerea si vânzarea de materiale cu însemnele grupului din care fac parte.

S-a inceput a se apela la alte materiale pentru a realiza spectacole cat mai bune. De exemplu baloanele care aveau culorile echipei si colorau,cu miile, peluza. De asemenea si fasii mari de hartie colorata care, plecand din partea inferioara a peluzei, erau ridicate pana sus pentru a acoperi respectivul sector,

torino ultras
TORINO-Fiorentina ’81-’82

bari lecceBARI-Lecce ’84-’85

Sulurile de hartie igienica lansate in teren.

role de hartie
Fortitudo Bologna-baschet

Cartoane colorate care dadeau efecte cromatice particulare.

roma coregrafie placute de hartie
Cesena-ROMA’89-’90

Grupãrile ultras îsi reînnoiesc steagurile si bannerele, asistându-se, ulterior, la aparitia steagurilor “imense”, create cu scopul de a acoperi un sector si chiar întreaga peluzã. Primii care au experimentat aceastã “modã”, au fost ultrasii sampdorieni si cei torinisti, în editia de campionat 1982/83.

sampdoria steag de peluza
SAMPDORIA-Roma ’83-’84

torino ultras steag de peluza
TORINO-Genoa ’83-’84

Aceastã idee a fost preluatã de marea majoritate a tifoseriilor italiene, cu sigurantã atrase de succesul pe care l-a suscitat.

taranto
TARANTO-Siena ’85-’86

pisa steag imens
PISA-Bologna ’89-’90

La începutul anilor ’90, aceste steaguri mari evolueaza ca grad de complexitate si dificultate asistând astfel la punerea în scenã a unor adevãrate “capodopere”.

ravenna ultras tifosi
Ravenna ’98

Acelasi lucru se intampla cu toate coregrafiile in general.

În continuare, vã oferim alte exemple grãitoare…

«Genoa – Sampdoria (1992/93)»: 2 pânze enorme (una rosie, cealaltã albastrã) folosite pe post de “cortinã de teatru”, sunt montate pe niste cabluri de otel si actionate cu ajutorul scripetilor. Mai întâi, ea se închide, “ascunzând” întreaga peluzã si în fata acesteia se succed o serie de mesaje premergãtoare coregrafiei. Initial, este prezentat un “semn de circulatie” (indicatorul “Lucrãri”) de mari dimensiuni iar, apoi, la intervale scurte, sunt afisate urmãtoarele bannere: “scuzati deranjul, lucrãm pentru voi”, “putinã rãbdare si veti vedea”, “suntem aproape gata”, “încã putin si…”, “si este momentul”.
Spectacolul propriu-zis a început odatã cu deschiderea cortinei: al doilea “nivel” al peluzei a fost folosit ca fundal, fiind acoperit de plãcute albe înãltate de suporteri, în timp ce, pe primul nivel este înfãtisatã o “mare” ale cãrei valuri sunt formate din fâsii orizontale ros-albastre; în mijloc se afla o “ambarcatiune” iar pe partea dreaptã – “farul” – simbolul orasului-port Genova. Mesajul final s-ar putea traduce în felul urmãtor:
“Asa cum strãmosii nostri dominau mãrile, la fel dominãm si noi stadioanele”.genoa coregrafie ultrasultras genoa ultrasi galerii din italia

«Milan-Brescia (1993/94) – sãrbãtorirea câstigãrii campionatului»: la intrarea pe gazon a echipei milaneze, primul nivel al peluzei este acoperit de o pânzã, de dimensiuni impresionante, ce avea desenat pe margini simbolurile grupurilor care au contribuit la organizarea coregrafiei în schimb ce, pe centru, se putea vedea pictatã formatia milanistã, sub forma unui tablou. În cele douã nivele superioare, mii de persoane împãrtite în trei sectoare, ridicã cartoane de culori diferite, dând viatã unui “steag tricolor” italian. Dupã câteva minute, coregrafia a fost modificatã, cu exceptia nivelelor 1 si 3 ale peluzei, prin aparitia mesajului – “Campioni” – în locul tricolorului.

milan coregrafie campionii ultras

În ultimii ani, trebuie semnalatã tendinta, din ce în ce mai rãspânditã, de adoptare ca figurã coregraficã principalã, a pancartelor continând mesaje ironice, caricaturi, simboluri s.a.m.d.

verona pancarte

In orice caz nu au lipsit coregrafiile frumoase: de exemplu creativitatea salernitanilor in anul succesului din Serie B si in urmatorul campionat in Serie A, dovedita si de imagini.

salernitana coregrafii

coregrafie salernitanaimagini de oscar salernitana

sau reusita bolognesilor pentru a sarbatori cei 90 de ani ai clubului.

bologna ultras

Poezia si ironia sunt prezente deopotriva in 2 coreografii realizate la baschet de ultrasii echipelor Varese si Fortitudo Bologna…

Exemple ce pot dovedi inventivitatea ultrasilor, atât pe plan coregrafic si nu numai, se pot gãsi cu usurintã si, cum imaginatia acestora nu are margini, putem avea certitudinea cã, la acest capitol, totul se va
desfãsura sub cele mai bune auspicii…

Alte articole traduse de membrii ai echipei Romanian Ultras, privitor la istoria fenomenului ultras:

Vă rugăm faceţi cunoscute aceste articole şi pe alte siteuri, CU MENŢIONAREA SURSEI.

Advertisements

Tags: , , , , , , , , , , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: