Cum conteşti o amendă

amenziPentru că Jandarmeria se laudă în presă cu amenzile pe care le-a dat, republicăm un articol din revista RomanianUltras, nr.1/2004, deşi are 5 ani e mai actual ca oricând. Vă rugăm să ajutaţi şi voi la aceast mic tutorial şi publicaţi la comentarii fie decizii judecătoreşti prin care vi s-a dat dreptate, fie sugestii de îmbunătăţire a micului ghid de apărare împotriva abuzurilor.

În ultimii ani asistăm la o creştere a numărului forţelor de ordine pe stadioanele din România. Odată cu această creştere a avut loc o alta: cea a abuzurilor îndreptate împotriva suporterilor: de la evacuări şi bătăi până la amenzi imense şi interzicerea unor simboluri perfect legale sau a unor materiale destinate spectacolelor din tribune.
Neavând nimic mai bun de făcut (adevăraţii criminali fură din banii publici, cu acordul şi protecţia Ministerului de Interne) oamenii „legii” sunt trimişi să vegheze asupra grupurilor de suporteri, mai mult reuşind să irite şi să provoace incidente inutile decât să protejeze. Nu e nevoie să reamintim cele întâmplate pe 1 septembrie 2002, pe autostrada Bucureşti-Piteşti, când 3 ultraşi stelişti au fost împuşcaţi cu alice de trupele speciale de ordine care, conform unor informaţii ulterioare, erau sub influenţa alcoolului şi căutau puţină distracţie. După acest incident, cineva întreba: “Mai întâi bătuţi şi amendaţi, apoi împuşcaţi. Urmează îngropaţi?”.

Simpul fapt că porţi un fular la gât şi vrei să îţi manifeşti iubirea faţă de echipa favorită poate constitui un motiv destul de bun pentru jandarmi de a se răzbuna pe tine, „gândind” că dacă noi n-am mai veni , ar beneficia şi ei de câteva ore în plus de somn. De fapt, lipsa unor ani de şcoală este caracteristică postului de muncă iar mulţi ultraşi cu studii superioare, care fac greşeala de a încerca să vorbească şi să explice logic unele lucruri ajung victime ale jandarmilor. Din acest punct de vedere, poate ar fi mai bine ca cluburile să apeleze la firme specializate, cu personal calificat, care să fie conştienţi că sunt plătiţi pentru serviciul depus (pentru a evita frustrările), de genul stewarzilor de pe stadioanele din Vestul Europei.

Dorim o relaţie normală cu forţele de ordine, fără manifestări de putere din partea dânşilor, vrem să fim trataţi ca orice om de rând, nu ca nişte infractori. Multe măsuri represive sunt luate împotriva suporterilor şi, sincer, nu înţelegem de unde şi până unde, fiindcă, comparativ cu celelalte ţări europene, România este pe ultimile locuri în ceea ce priveşte violenţa pe stadioane. Vrem să se înţeleagă că suntem ultraşi, nu suntem huligani, iar principalul nostru scop nu este de a ne bate ci de a ne susţine echipa şi ideile.

În această rubrică vrem să prezentăm cât mai în detaliu abuzurile forţelor de „dezordine” (pe care le dorim cât mai puţine), arătând calea care ni se pare corectă pentru a lupta împotriva acestor abuzuri. Iată pentru început câte ceva despre cum puteţi contesta o amendă care, în opinia voastră, nu este justificată (mulţumim pentru ajutor lui Laur).

Contestarea unui proces-verbal:

După atâtea cazuri întâmplate, am ajuns la concluzia că jandarmii nu au nimic de pierdut din activitatea de împărţit amenzi deoarece foarte mulţi amendaţi (din motive diverse: lipsa de informare, necunoaşterea procedurilor, etc) se împacă cu ideea că trebuie să plătească acea amendă, chiar dacă nu au fost vinovaţi…
Contestarea procesului verbal, care în caz de reuşită are drept urmare anularea amenzii primite, este un DREPT al vostru şi NU VĂ COSTĂ NIMIC, poate doar un pic de timp.

Sa presupunem că ai fost luat de jandarmi pentru a fi amendat. Ţi se vor prezenta motivele pentru care vei fi amendat (conform art.2 din Legea 61/1991). După ce ţi se va încheia procesul verbal, vei fi invitat să recunoşti sau nu fapta şi să-l semnezi. Trebuie să treci peste şocul de moment, şi evident că dacă ştii că acuzaţiile aduse nu sunt adevărate ai dreptul să nu recunoşti fapta, lucru care va fi un atu în ulterioara contestaţie. În principiu după ce toate procedurile au fost completate, te vor lăsa liber…

Primul lucru pe care trebuie să-l faci când te întorci în peluză (bineînţeles, dacă ţi se mai permite acest lucru) este să cauţi cel puţin 2 persoane care au fost în preajma ta în momentul producerii “evenimentului” de care eşti învinuit şi care sunt dispuse să depună mărturie pentru nevinovăţia ta. Dacă nu ţi se permite accesul în peluză, adu-ţi aminte lângă cine ai stat la meci şi încearcă să iei legătura cu ei. După ce te-ai asigurat că ai la dispoziţie unu-doi martori, încearcă eventual să cauţi şi alte probe care să-ţi dovedească nevinovăţia. Există şi cazuri în care nu ai nevoie de martori (depinde de specificul faptei pe care eşti acuzat că ai comis-o).

Ai la dispoziţie 15 zile pentru a depune contestaţie. Iată cum ar trebui să arate o astfel de contestaţie…

Domnule Comandant,
Subsemnatul … , domiciliat în … cu actul (C.I. / B.I.), seria… , nr… , declar urmatoarele:
(Aici pur şi simplu va trebui să explici detaliat toată povestea… )
În data de …, în jurul orei … am asistat la meciul X-Y…
Mi s-a completat PV seria …, nr … (Spui dacă s-au exercitat presiuni asupra ta ca să recunosti fapta).
Acesta este şirul evenimentelor:
(După ce ai relatat cele întâmplate, trebuie să precizezi că ai mai mulţi martori care pot să confirme cele scrise de tine…)
De asemenea poţi invoca nerespectarea unor puncte din Atribuţiunile jandarmului (-trebuie să-ţi prezinte legitimaţia de serviciu, trebuie să-ţi respecte integritatea fizică).
Dacă eşti la prima abatere este binevenită această remarcă.
(În încheiere…)
Prin această cerere doresc să-mi aprobaţi anularea Procesului Verbal seria … nr … sau transformarea amenzii în avertisment.
Data X SemnaturaX

o altă versiune de plângere (puţin diferită):

Domnule Comandant,

Subsemnatul [datele complete de identificare: nume, prenume, adresa, seria şi numarul CI], formulez prezenta

PLÎNGERE

împotriva procesului verbal de contravenţie seria […] nr. […] încheiat la data de […] de către [numele organului care a intocmit PV]. Solicit anularea procesului verbal şi anularea amenzii contravenţionale prevăzute în acesta [daca e cazul, puteti solicita si cheltuieli de judecata, pe baza unor documente justificative pe care le anexati] pentru următoarele

MOTIVE

În fapt, în data de […], la orele […] [aici povestiti, in detaliu, imprejurarile in care s-a petrecut fapta pentru care a fost intocmit procesul verbal. ]

În drept, îmi întemeiez plângerea pe prevederile articolului 31 alin. (1) din Ordonanţa nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor.

Declar că resping acuzaţia ce mi se aduce şi [daca e cazul] menţionez că nu am mai fost cercetat pînă în prezent în nici o cauză, penală sau contravenţională.

În sprijinul celor declarate de mine mai sus, pot depune mărturie numiţii:

[aici treceti numele martorilor, cu datele de identificare, daca este posibil]

[Data] [Semnătura]
Contestaţia se depune la sediul Jandarmeriei din fiecare oraş (unitatea de jandarmi care ţi-a dat amenda). În cazul în care fapta s-a petrecut într-o altă localitate (într-o deplasare), trebuie să aflaţi unde este situată Jandarmeria din respectivul oraş.Adresa autorităţii care ţi-a dat amenda trebuie să se afle pe exemplarul tău din procesul-verbal, în colţul din stînga sus. Neapărat trebuie să ţi se dea un număr de înregistrare. Ţi se va trimite, prin poştă, o citaţie de la tribunal. În această citaţie vei afla data la care se va desfăşura procesul şi completul de judecată. Există şi varianta în care poţi contesta procesul verbal direct la tribunal (tribunalul pe raza căruia s-a petrecut “fapta”) la secţia de contencios-administrativ (în acest caz, în formularea cererii trebuie să scrii Domnule preşedinte în loc de comandant).

La prima înfăţişare te poţi duce singur la tribunal. De la avizierul completului respectiv de judecată va trebui să vezi ce număr de ordine are procesul tău. La începutul şedinţei judecătorul va întreba de amânări. Cei care doresc să amâne procesul, din diferite cauze, vor spune numărul de ordine din acea zi (cel scris la avizier). Atunci vei spune şi tu numărul tău de ordine, iar când îţi va veni rândul vei spune că vrei să te foloseşti de proba cu martori şi vei spune numele celor doi martori. Astfel vei obţine o amânare a procesului cu circa 2-3 săptămâni. DACĂ VREI, POŢI VENI DIN PRIMA CU MARTORUL/MARTORII şi, când vei judecătorul te va întreba CE PROBE VREI SĂ FOLOSEŞTI ÎN APĂRAREA TA, spui că vrei să foloseşti proba cu martori. La următoarea înfăţişare vei veni însoţit de cei doi martori şi imediat după ce se termină procedura cu procesele amânate, judecătorul va întreba dacă sunt procese în care s-a cerut proba cu martori. Vei spune numărul de ordine şi apoi martorii vor fi audiaţi separat (vor fi întrebaţi în ce relaţie se află cu tine şi cum s-a petrecut fapta pentru care ai fost amendat). De asemenea trebuie să accentuezi pe lipsa de probe ale “acuzatorilor”. În majoritatea cazurilor, nimeni de la Jandarmerie nu se prezintă la aceste procese (deci făcând mai uşoară îndeplinirea obiectivului, de a câştiga procesul). În caz că, totuşi, cineva vine, poţi cere să se prezinte casetele cu înregistrările făcute de către jandarmerie la acel meci, dacă există, iar la sfârşitul mărturiei vei avea dreptul să le pui nişte întrebări (asta îţi foloseşte în caz că au omis să spună ceva sau au folosit formulări ambigue). În principiu, după aceste depuneri de mărturii, sentinţa este în pronunţare şi verdictul se va da a doua zi (pe la prânz) şi îl vei putea găsi la Arhivă. Vei primi prin poştă o copie a hotărîrii judecătoreşti prin care s-a soluţionat plîngerea.

Dacă ţi se pare ca hotărîrea este nedreaptă, o poţi ataca prin recurs în termen de 15 zile de la comunicare, la secţia contencios administrativ a tribunalului. Motivarea recursului nu este obligatorie, motivele de recurs pot fi susţinute şi oral în faţa instanţei. Recursul suspendă executarea hotărârii.

În concluzie, ultraşi români, dacă sunteţi nedreptăţiţi de o amendă primită din partea forţelor de ordine, nu vă daţi bătuţi, contestaţi această amendă deoarece şansele de reuşită ale acţiunii voastre sunt foarte mari. Şi noi, colaboratorii acestei reviste, vă vom ajuta prin orice mijloc posibil, dacă ne-o veţi cere. Trebuie să învăţăm odată pentru totdeauna că împotriva abuzurilor forţelor de ordine se poate lupta şi că legea este, în această privinţă, de partea noastră…
ACAB

Dacă ai întrebări suplimentare legate de acest subiect ne poţi contacta sau poţi contacta un avocat.

Tags: , , , , , , , , , ,

No Responses to “Cum conteşti o amendă”

  1. timisorean Says:

    Nu o lasati pe ultima zi daca alegeti sa mergeti la sediul sectiei de jandarmi. De vreo 2 ani, in Timisoara cel putin, nu se mai depun contestatii la sediul sectiei! Mergeti si depuneti contestatia, dar nu adresata “D-lui Comandant”, la TRIBUNAL! In TM cel putin, s-a schimbat procedura

  2. unu Says:

    Am depus o contestatie m-am prezentat o data la proces si dupa nu m-am mai prezentat, procesul s-a suspendat!
    Acum as vrea sa redeskid procesul pentru ca mi-au zis ca pot, dar amenda in original e la ei! Sfaturi?

    Vreau sa fac asta pentru ca un prieten a luat amenda cand era cu mine! am depus actele pentru contestatie amandoi, eu m-am prezentat la proces si el nu, lui i-au anulat amenda si mie nu..? eu nu mai inteleg!

  3. Cristy Says:

    daka am luat amenda pentru ca am aprins o fumigena si am aruncato pe jos langa mine are rost sa fac contestatie?

  4. Vlad Says:

    F.bun articol!nota 10

  5. SG Says:

    se pot aplica penalitati? dak da dupa cat timp? cat?

  6. Ionut Says:

    eu am avut si alte amenzi.. unele dintre ele le-am platit altele nu ..! si mai am 2 de la meciuri.. ambele de 5 milioane la care am rupt procesul verbal in fata jandarmilor ! nu mi-a venit nimic acasa ..ceva gen penalitati..etc !.. doar ca apar la taxe si impozite

  7. canepa Says:

    Faceti contestatii la amenzile pe care le luati.Nu aveti nimic de pierdut,ba din contra…Eu am facut contestatie la amenda,nu m`am prezentat deloc cand m`au chemat,iar dupa 1-2 luni mi`a venit in posta o comunicare cum ca amenda s`a transformat in AVERTISMENT.

    Eu zic ca prima varianta de plangere este mai buna…Am avut contestatia in genul acelei plangeri de mai sus…

    Bafta tuturor!

  8. Fiul Risipitor Says:

    Nu stiu ce sa zic dar mie nici macar la taxe si impozite nu mi-a venit nimic….nici dupa 3 ani….

  9. caine Says:

    Eu am in jur de 8000 Ron amenzi, stranse in vreo 4 ani,dar nu am platit niciuna.Unele dintre ele s-au prescris.Astept sa se prescrie toate.NU LE DAU NICI UN BAN.MUIE garda!

  10. euu Says:

    in lege spune ca amenda se prescrie daca in interval de o luna de la intocmirea ei nu ai fost instiintat sau dupa 3 ani .

  11. Stely Says:

    @eu

    asa am inteles si eu…o luna nu trebuie sa le deschizi usa gaborilor sau postasului…si ai scapat

  12. Ionut Says:

    se pare ca la subiectu asta ..nu posteaza lumea… e mai baietie sa postezi la captura faristilor…sau bataia de cacat din fata de la iullius mall … ! frumos..mari ultrasi ce sunteti !

  13. kaymack Says:

    s`a dat o lege sau o O.G. … prin care se spune k contestatia se face la tribunal.
    am facut si eu o contestatie de curand si astept sa imi vina citatia.Bafta tututor celor care sunt in aceesi situatie k a mea.

  14. costel Says:

    intrebarea mea este urmatoarea: la intocmirea procesului verbal daca nu sunt de-acord cu amenda nu trebuie sa semnez nimic nu?

  15. caine Says:

    Indicat este sa nu semnezi.Sau daca semnezi sa scrii si la obiectii,ce ai de obiectat.Daca nu semnezi o vei primi acasa cam in 15 zile.Atunci o iei frumos si faci contestatie…caci majoritatea judecatorilor le anuleaza sau le transforma in avertisment.Eu prefer sa le adun acolo si sa ma uit cum se prescriu=)).

  16. Cristi Brancovan Says:

    Amenda trebuie adusa la cunostiinta contravenientului in termen de o luna de la completarea procesului verbal prin posta (recomandata) sau prin afisarea la domiciliul contravenientului. Daca ati savarsit o fapta contraventionala trebuie sa stiti ca puteti fi amendat pana la 6 luni de la savarsirea faptei. Conform codului fiscal o amenda se prescrie (nu mai trebuie a fi platita) daca finantele nu au inceput executarea silita (oprirea pe salar, scoaterea la licitatie a unor bunuri mobile si imobile etc) in termen de 5 ani de la 1 ianuarie a anului urmator savarsirii faptei ( de ex daca iau o amenda la 1 august 2002 ea se prescrie la 1 ianuarie 2008 )

    Sa nu va incredeti niciodata in “jandrmi binevoitori” care se ofera sa va ajute sa va anulati amenda deoarece O AMENDA NU SE ANULEAZA DECAT IN INSTANTA (citiri ordonanta 2/2001 modificata http://www.inspectiamuncii.ro/ghid/legislatie/2001.o.2.pdf )!!!

    Procesul verbal poate fi declarat nul de instanta si daca contravenientului nu i s-a comunicat ca poate face obiectiuni in rubrica speciala destinata acestora (daca poate fi conformat de un martor ). De obicei jandarmii completeaza fara sa va intrebe….”recunosc fapta si o regret” :)))

    Cereti judecatorului ca sa va fie comunicata orice proba depusa la dosar de jandarmi ( copii ale altor procese verbale, fotografii, inscrisuri, rapoarte de serviciu )… pt ca ei le depun direct la dosar fara ca voi sa stiti si sa discutati pe marginea lor (voi primiti doar o intampinare de obicei).

    Proba video nu face parte din codul de procedura civil insa jandarmilor le e acceptat cd-ul cu imagini insa nu se folosesc in sedinta decat fotografiile. Incercati sa demonstrati ca nu sunteti voi in fotografie.

    Bafta multa…. Eu tocmai am scapat de una de 30 mil si astept recursul (sigur fac jandarmii recurs …e dreptul lor), apoi astept ramanerea definitiva pt ca mai apoi sa fac o plangere penala la parchetul militar pt neglijenta in serviciu impotriva agentului constatator

  17. GIUSCANU Says:

    corect e bine ce faceti ,eu am instanta pe 22 04 2009 am primit-o la mitingul de la 9 01 2009 atunci cand vivi a fost dat afara de ce-i in care noi aveam incredere si credeam ca vom avea echipa noastra a ploiestenilor. ACAB

  18. Nedved Says:

    am vrut sa o cotesc amenda da mi-a venit dupa 15zile prin posta recomandata m-a dus si am ridicat-o si am desfacut plicu cu amenda dar eu nici nu semnasem procesul verbal ma pis pe legea61 sa o plateasca cucu bau amenda,cica tre sa o platesc la impozit sa ma pis pe ea ca am si rupt-o:)))))

  19. Rxy Says:

    cel mai inteligent ar fi sa stati linistiti si sa vedeti meciul. Celor din jandarmerie nu le cereti sa stie de drepturi, sau sa aibe inteligenta. Ca sa va lamuriti, mai urmariti-l odata pe Garcea pe Youtube. Greseala este a voastra, ca va bateti cu astia, nu am nicio simpatie pentru ei, dar nici pentru cei care se iau la bataie sau injura. In ceea ce priveste Ploiestiul, de 6 ani avem un loc asigurat in L2. Merita, asadar, sa va incaierati ? Sigur nu. Aratati ca sunteti mai inteligenti decat cei angajati cu salarii mai mari ca ale doctorilor dupa 6 ani de facultate. Desi sunteti la varsta la care credeti ca sunteti eroi, nici Primaria, nici Bercea, nici Niculae nu se gandesc la vreun titlu, nici macar la L1. Va spun ca vor sa ia echipa, dar pe ei ii intereseaza doar voturile voastre. Asadar, voi pentru cine va bateti ? Credeti ca jucatorii vor juca mai bine ? Va inselati. Atat pot, daca ar fi mai buni nu ar mai fi la Petrolul (sau FC Pl).

    in ceea ce priveste procesul, explicati civilizat judecatoarei. Unele chiar sunt dispuse sa va asculte. Propuneti martori, la care trebuie sa le stiti adresa. Am avut procesele mele cu politia rutiera si am vazut destui zmei in afara salii si tantalai in fata judecatoarei. Asa cum explicati pe culoar, asa trebuie sa faceti in instanta. Daca va pier subit cuvintele, nu va face nimeni cadou anularea unei amenzi. Dar mai aveti o sansa: daca nu aveti proprietati sau salariu, nu are de unde sa va ia banii, asta pana la legea viitoare.

  20. geonica Says:

    toate amenzile au un sfirsit mai bun sau mai rau un lucru sa fie clar daca statu nu are ce sa iti in timp de 5 ani atunci esti liber sa se inteleaga mai bn proprietati ca sati apartina

Leave a Reply

